Zelfredzaamheid

Zelfredzaamheid, de M&H groep

Onder begeleiding van de ergotherapeut van Maupertuus (Marloes) en mijzelf leren jongeren tussen de 14–17 jaar diverse praktische, motorische en communicatieve vaardigheden voor het bevorderen van de zelfredzaamheid.
De focus ligt op het zelfstandig leren uitvoeren van diverse dagelijkse activiteiten en het leren samenwerken met leeftijdsgenoten.
Tijdens diverse korte projecten van ongeveer 4-6 weken werken de leerlingen naar een eindproduct, zoals het verzorgen en serveren van een lunch voor onbekende gasten of het verzorgen van een gezellige bingomiddag op het terras van Maupertuus. De leerlingen kiezen de recepten uit, gaan onder begeleiding van ons, zelfstandig boodschappen doen en moeten tijdens het koken met andere kinderen samenwerken. Natuurlijk komen ook de huishoudelijke taken aan bod, zoals het in- en uitruimen van de vaatwasser, wasgoed wassen met de wasmachine en het opruimen en schoonmaken van het keukenblok. Het contact met onbekende gasten wordt geoefend evenals bijvoorbeeld een presentatie geven.
Voorafgaand en tijdens het project bespreken we met de leerlingen wat hun persoonlijke leerpunten zijn en hebben we een evaluatieles waarin we extra aandacht besteden aan de persoonlijke hulpvragen. We kunnen dit aan een praktijkles koppelen om bepaalde motorische en/of communicatieve vaardigheden te oefenen die nog lastig zijn.

Tijdens deze praktijkles leert de jongere meer taal te gebruiken en te begrijpen, maar ook om effectief te communiceren met anderen,  problemen op te lossen, zelfstandig keuzes te maken en zich zoveel mogelijk te uiten.

Juist deze werkvorm is door ons ontwikkeld omdat de sociale kant , hoe zet je de taal in tijdens de communicatie met je omgeving,  moeilijk in de 1-op-1 situatie in de behandelkamer aan te leren is.  Jongeren die in aanmerking kunnen komen voor deze les hebben bijvoorbeeld moeite met het begrijpen en uiten van taal, maar hebben bijvoorbeeld ook problemen in het verbale korte termijn geheugen en het werkgeheugen. Zij leren plannen te maken, oplossingen te bedenken en met anderen  samen te werken. Dit zijn allemaal vaardigheden, van belang voor hun toekomst. Wij hopen met deze module de jongeren meer zelfvertrouwen te geven.

‚Äč

In 2015 heb ik samen met Marloes over het onderwerp zelfredzaamheid een blog geschreven.

http://maupertuus-driebergen.blogspot.nl/2015/11/een-maatpak-voor-zelfredzaamheid.html